Exposición en Amposta, Tarragona, España

Camp de control. Teresa Mulet

Dónde:
Lo Pati. Centre d'Art - Terres de l'Ebre / Gran Capità, 38-40 / Amposta, Tarragona, España
Cuándo:
09 nov de 2019 - 19 ene de 2020
Inauguración:
09 nov de 2019 / 19:00
Horario:
Jueves, viernes y sábados de 17:00 a 21:00 y domingos de 11:00 a 14:00
Precio:
Entrada gratuita
Artistas participantes:
Enlaces oficiales:
Web 
Descripción de la Exposición
Teresa Mulet (Caracas, 1970) està instal·lada aquests dies a la residència d’artistes que Lo Pati – Centre d’Art Terres de l’Ebre té a Balada, al cor mateix del delta de l’Ebre. Per a ella aquest espai és al mateix temps punt de partida i de retorn, ja que al delta hi ha els orígens de la seua genealogia familiar. El seu pare és d’Amposta i va emigrar a Veneçuela el 1948 fugint de les penúries de la postguerra quan només tenia 15 anys. Ara setanta anys després ella ha hagut de fer el camí invers, fugint de la descomposició social, la violència i la inseguretat ciutadana d’un país que durant dècades ha estat dels més pròspers de l’Amèrica del Sud. “Tots estem fora de lloc. Ens n’hem anat de qualsevol indret i en qualsevol moment estarem en qualsevol altre. Només hi ha permanències momentànies en llocs de pas”, apunta Mulet. ... Fa més d’un any que resideix a Barcelona, i la seua connexió familiar ha estat la que l’ha portada ara fins a Balada, on mira de recuperar els fils que es van trencar, al mateix temps que explora la seua capa d’artista per introduir aquest territori genealògic en la seua creació artística. La d’ara no és l’única estada de Mulet a la casa de Balada. Ja s’hi va allotjar a l’abril abans i després de la inundació dels camps, el que li ha permès seguir totes les etapes del cicle de l’arròs. És precisament aquesta fragmentació del Delta en camps el que ha inspirat la peça que està preparant per a l’exposició que s’inaugurarà a Lo Pati, el 9 de novembre. Es titularà Camps de control i amb ella l’artista convida a reflexionar sobre els mecanismes de control a que estem sotmesos. “Em va sorprendre veure cadenes i cadenats a les boques de les sèquies. Em van explicar que era per evitar que alguns pagesos reguin més que uns altres. Un control acceptat per tothom i que pot considerar-se positiu però que evidencia que no ens refiem uns dels altres”, reflexiona. Això a més li fa pensar que lluny de la serenitat aparent que emana del delta, aquest és un espai afectat també per les nocions de poder. Uns poders que amb la regulació dels embassaments permeten que no arriben sediments al Delta o que no fan res per evitar els efectes devastadors del canvi climàtic. Tot plegat, més enllà de la bellesa al·legòrica, fa predir un futur incert per al Delta. Aquesta peça, produïda expressament per a l’exposició de Lo Pati, creada a partir de làmines de plàstic superposades que emulen l’aigua dels arrossars i amb la qual es podrà interactuar, li permet a Mulet continuar investigant des del Delta els temes que ha treballat els últims anys: el poder del llenguatge que més enllà de la seua simple funció descriptiva pot desbordar els límits del pensament únic i les víctimes per homicidi a Veneçuela. “Fins ara m’havia centrat a fer visibles les xifres d’aquestes morts que en vint anys han sigut de centenars de milers de persones i ara començo a indagar les causes. És l’inici d’un projecte més ampli”, apunta. “Es tracta d’una exposició que convida a la reflexió sobre temes molt actuals com pugui ser l’emigració o l’existència de les fronteres i això relacionat amb els camps d’arròs o l’aparent tranquil·litat d’un delta amenaçat, crec que la fa particularment interessant per a la gent del territori”, assenyala Aida Boix, directora de Lo Pati. Teresa Mulet prové del món del disseny gràfic i des de fa molts anys explora la creació artística des d’una vessant de denúncia social. Ha exposat a diversos països. Així, entre altres projectes, el 2003 va participar a la Biennal de Venècia amb una obra sobre un projecte social que va desenvolupar a diversos barris populars de Caracas. Més recentment ho ha fet a Arco (2018), amb una de les peces que es podran veure a l’exposició de Lo Pati: Ejercicio volumen, on amb fulls de prova cedits per impremtes basteix una gràfica macabra on cada pàgina representa un mort per homicidi a Veneçuela entre el 1999 i el 2018. “Una cosa tan lleugera com un full i tots junts sumen més d’una tona”, apunta.

 

 
Imágenes de la Exposición
Teresa Mulet — Cortesía de Lo Pati – Centre d’Art Terres de l’Ebre

Entrada actualizada el el 30 oct de 2019

¿Te gustaría añadir o modificar algo de este perfil?

Infórmanos si has visto algún error en este contenido o eres este artista y quieres actualizarla. O si lo prefieres, también puedes ponerte en contacto con su autor. ARTEINFORMADO te agradece tu aportación a la comunidad del arte.

¿Quieres estar a la última de todas las exposiciones que te interesan?

Suscríbete al canal y recibe todas las novedades.

Recibir alertas de exposiciones

Plan básico

Si eres artista o profesional… ¡Este plan te interesa! (y mucho)

  • Sube y promociona eventos y exposiciones que hayas creado o en los que participes ¡Multiplicarás su visibilidad!
  • Podrás publicar (y también promocionar) hasta 100 obras tuyas o de tus artistas. ¡Conecta con tus clientes desde cada una de ellas!
  • Disfruta de acceso a todo el contenido PREMIUM y al Algoritmo ARTEINFORMADO (Ecosistema AI e Indice AI de Notoriedad de artistas iberoamericanos).
  • Mantendremos actualizada tu perfil o la de tus artistas. Además, podrás contactar con los gestores de otras.
Premio
05 abr de 2024 - 05 may de 2024

Madrid, España

Exposición
20 abr de 2024 - 31 may de 2024

Galería Pedro Cera - Madrid / Madrid, España

Formación
21 sep de 2023 - 04 jul de 2024

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) / Madrid, España

Exposición Online
16 abr de 2024 - 19 may de 2024

Online

¿Quieres estar a la última de todas las exposiciones que te interesan?

Suscríbete al canal y recibe todas las novedades.

Recibir alertas de exposiciones