Galerías y otras organizaciones que le representan
Descripción del Artista
Alejandra Alarcón Rodríguez es una artista boliviana de gran éxito internacional. Nació 1976 en Cochabamba y radica en México desde hace 15 años. Estudió sociología en la Universidad Mayor de San Simón de la ciudad del Valle, también tiene una licenciatura en artes plásticas en la Escuela Nacional de Pintura, Escultura y Grabado "La Esmeralda" del INBA en México D.F.
En 2006 ganó una Mención de Honor en la XV Bienal de Santa Cruz de la Sierra, en 2008 realizó la residencia Kiosko en Santa Cruz; en 2010 participó enTerritori del Sud, Premio InternacionalBiceBughatti, Nova Milanesse en Italia; el mismo año fue seleccionada en el Cuadro Artistas emergentes de PolyforumSiquieros, en México, D.F; también exhibió la obraVersos de Euforiaen la galería Traeger& Pinto, en la misma ciudad.
En 2011, fue parte de muestras colectivasWomen`sLines en PantocratorGalleryenShanghai, China y en la GaleríaDotfiftyoneen Miami, Estados Unidos; el mismo año realizó la residencia en la Galería SICART en Barcelona, España; en 2014 participó en el proyectoSentimientosque contó con el asesoramiento artístico del destacado artista y curador peruano, Rodolfo Andaur en Lima, Perú y en 2015 participó en Mujeres en acción: Feminariovideoperformativo curada por Margarita Aizpuru para el Centro Cultural Español en La Paz.
Sus obras participaron en diversas exposiciones individuales y colectivas en Argentina, Bolivia, Brasil, Canadá, Chile, China, España, Francia, Italia, Estado Unidos, México y Perú.
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My work focuses on the feminine identity. I wonder along an adjoining terrain in which identity is the result of continuous negotiation amongst people, where “to be” is not something given and immovable but something changeable, as Argullol suggests in his book Filosofía Nómada: “I am the other in me”. I am interested in the so called “isoglosa” zones that separate and join together at the same time subjects, gender (transgender), situations, roles, archetypes, etc.
I am interested as well in dismantling the bases of imaginaries of the western world, like infantile mythology (fairy tales), which has been created around the family as legitimating institution to society. My interest is to deepen in post-feminism, as this is the base from which I create a new feminine image empowered through seduction, but also dangerous in her castrating maternity.
Doing the series of “Little Riding Hood, the reddest” (Caperucita, las más roja), I discovered that working with these infantile stories denoted conscious and unconscious contents in the stories, which were related to my own point of view towards moral issues, and with my own personal stories. “Little Red Riding Hood” and “Snow white” (Blanca Nieves) acted as alter-egos who could solve concrete existential dramas I was interested in at that moment, such as: sexuality, mother-daughter relationship, partner relationship, the body, menstruation, etc.
In the series “The smell of the clan” (El olor del Clan) my starting point is no longer an already constructed iconography (fairy tales). In this case, I create a whole iconography in order to continue expressing my obsessing themes: female identity, the relationship of a woman with her body, gender, mother-son/daughter ties, couple relationships, sexuality, family, stigma of belonging to, the animal and human natures, the ctonic, the dionisiac, the apolineo, the clan. In the “smell of the clan” I use the octopus in order to create, step by step, archetypical characters that represent this personal mythology.
Exposición. 09 oct de 2024 - 10 mar de 2025 / Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) / Madrid, España
Formación. 15 oct de 2024 - 30 jun de 2024 / Museo Nacional Thyssen-Bornemisza / Madrid, España